22 października 2019

Promocja małej firmy – jak nie przepłacić i osiągnąć efekt

Promocja małego przedsiębiorstwa

Promocja małych przedsiębiorstw rządzi się innymi prawami niż promocja przedsiębiorstw dużych. Jeżeli prowadzimy więc jednoosobową działalność gospodarczą (lub nieco większą), musimy zadbać o adekwatną strategię marketingową. Oczywiście pierwszym i najważniejszym miejscem, w którym będziemy działać, jest Internet. I już tu pojawiają się schodki – czy wybrać pozycjonowanie? A może reklamę sponsorowaną? A może kampanię w social media? Wszystko zależy od tego, jaką działalność prowadzimy. Jeżeli sprzedajemy np. odzież młodzieżową, warto zacząć od social media – to właśnie tam znajdziemy najwięcej potencjalnych klientów. Jeżeli natomiast trudnimy się sprzedażą hurtową np. narzędzi, lepiej zacząć od pozycjonowania – jest to bowiem profil specjalistyczny i nie ma co liczyć, że potencjalnego klienta spotkamy przypadkiem – na którymś z medium społecznościowych.

Gdy nie ma budżetu

Mała firma to zazwyczaj mały budżet, więc nie ma mowy o wielkich kampaniach. Jest jednak kilka rzeczy, które możemy robić zawsze. Po pierwsze – warto pomyśleć o zbudowaniu społeczności wokół własnej marki. Może ktoś w naszej firmie – lub my sami? – mamy na tyle zachęcającą prezencję, że warto byłoby pomyśleć o tworzeniu filmików na YouTube? A może mamy lekkie pióro i moglibyśmy pisać o naszej pracy na blogu? Wszystkie tego typu predyspozycje nadają się idealnie do tworzenia treści, wokół której skupimy następnie użytkowników sieci – stąd już tylko krok do zapisania naszej marki w świadomości coraz szerszego grona.

Mobilne czasy

Po drugie – musimy zadbać, aby wszystko, co robimy, było mobilne. Jeżeli nasza strona internetowa, zaplecza, blogi czy cokolwiek innego nie spełniają tego standardu, trzeba to jak najszybciej zmienić. Statystyki są bowiem bezlitosne – użytkowników telefonów z Internetem przybywa i nic nie zapowiada, aby trend ten uległ zmianie. Wręcz przeciwnie, dlatego nawet Google jest wyjątkowo restrykcyjne dla stron niespełniających pod tym względem zaleceń.

Rozplanuj wydatki

Jak wspomnieliśmy, promocja małej firmy nie wiąże się zazwyczaj z dużym budżetem, dlatego trzeba dobrze rozplanować wydatki. I tak przede wszystkim pozycjonowanie organiczne, długoterminowe kampanie w social media, budowanie wizerunku itd. powinno skupiać się na najważniejszych produktach naszej firmy. Z kolei reklama sponsorowana – czy to w mediach społecznościowych, czy to w Google – powinna dotyczyć produktów sezonowych. Takie rozplanowanie zoptymalizuje nasze wydatki – produkty sezonowe z jednej strony będą zachęcać klientów do odwiedzin naszej strony, a z drugiej nie będą obciążać budżetu kampanii stałych.

Internet czy nie?

Czy reklama dla małej firmy powinna wykroczyć poza Internet? Znów – to zależy. Jeżeli mamy mocno sprofilowane produkty, mocno powiązane z lokalną społecznością, działania promocyjne rzeczywiście mogłyby wyjść poza Internet. Uwaga jednak – zanim to zrobimy, najpierw postarajmy się o pozycjonowanie dla fraz lokalnych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób łatwiej nam będzie dotrzeć do mieszkańców naszego miasta.

Podsumowanie

Widzimy więc, że promocja małych przedsiębiorstw to złożony proces – może nie tak jak w przypadku przedsiębiorstw większych, ale jednak. Nie powinniśmy więc się za niego brać bez odpowiedniej strategii marketingowej. Jeżeli zaś nie potrafimy takowej wymyślić, postarajmy się o współpracę z firmą zewnętrzną. Tu też uwaga – firma zewnętrzna powinna mieć doświadczenie we współpracy z małymi przedsiębiorstwami. Jeszcze raz bowiem: promocja dla dużych i małych działalności to dwa różne zagadnienia.

SHARE:
Reklama i marketing 0 Replies to “Promocja małej firmy – jak nie przepłacić i osiągnąć efekt”